Integration of the Concept of Human Life Purpose in the Formulation of Islamic Education
DOI:
https://doi.org/10.54543/syntaximperatif.v6i2.694Keywords:
Curriculum, Integration, Islamic Character, Islamic Education, Life GoalsAbstract
Islamic education has an important role in shaping human life goals in accordance with monotheistic values. The integration of the concept of human life goals in the formulation of Islamic education aims to create an educational system that not only focuses on academic aspects, but also shapes the character and spirituality of students. This research uses a qualitative method with a library research approach, which examines various literature, journals, and references related to Islamic education and the concept of human life goals from an Islamic perspective. In addition, this study also analyzes the principles of Islamic education in shaping human life goals and how to integrate these concepts in the Islamic education curriculum. The results of the study show that the ideal Islamic education must combine religious and general science, apply learning methods based on spiritual reflection, and create a conducive educational environment. The role of educators, families, and the government is crucial in supporting the implementation of this concept. With the right integration, Islamic education can produce a generation that is knowledgeable, moral, and has an awareness of their life goals according to Islamic teachings. Therefore, synergy between various parties is needed to realize Islamic education that is able to form individuals who contribute to Islamic society and civilization
References
Anton & Asif Maulana Muhammad. (2025). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KEGIATAN EKSTRAKURIKULER ISLAMI. Jurnal Media Akademik (JMA), 3(1).
Azzahra, A., ; Yusuf, A., Sholihah, A., & Asy’ari, A. M. (2023). Pendidikan Holistik Berbasis Islam: Implementasi dalam Membentuk Karakter Siswa Di era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(1), 174–179.
Bafadhol, I. (2017). TUJUAN HIDUP DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Al - Tadabbur: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(3), 25–40.
Chasanah, L. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Islam: Membangun Moral dan Etika. Swarna Mulia: Journal Islamic Studies, 1(1).
Dute, Hasruddin & Zaidir, Z. (2021). PENDIDIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM PADA MASYARAKAT. Jurnal Kajian Agama Hukum dan Pendidikan Islam (KAHPI), 3(1), 34.
Fatimah, I., Ahmad EQ, N., & Suhartini, A. (2020). Konsep Tujuan Hidup Manusia: Tinjauan Teologis dalam Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(1), 1–14.
Firman Robiansyah, Fadma Alyah Zahra, Ratu Siti Lutfiah, S. Z. (2024). Islamic Parenting dalam Mendidik Anak di Era Modern Menurut Perspektif Islam. Jurnal Wanita dan Keluarga, 5(1), 79–92.
Fitri, Norlaili, Safira Aulia Putri, Siti Rohayati, I. K. S. (2024). Pemikiran Pendidikan Islam dan Implementasinya dalam Kurikulum Sekolah. BIJIE: Bengkalis International Journal of Islamic Education, 1(1), 36–42.
Hafiz, Wafi & Prayogi, A. (2023). PERANAN ORGANISASI EKSTRAKURIKULER KEROHANIAN ISLAM DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI SISWA SMK. Al-Miskawaih, 5(2), 61.
Hikmah Romalina. (2025). Islamic Development Bank dan Ditjen Pendis Jajaki Kerjasama untuk Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. Direktorat Perguruan Tinggi Keagamaan Islam.
Hikmawati, et al. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4117–4124.
Ika Sofia, Ahmad Zuhdi, & N. L. (2024). Konsep Pendidikan Tauhid Anak Menurut Abdullah Nashih Ulwan. Student Scientific Creativity Journal (SSCJ), 2(4), 47–59.
Iqbal, M. ., Panjaitan, A. Y. ., Helvirianti, E. ., Nurhayati, N., & Ritonga, Q. S. P. . (2024). Relevansi Pendidikan Karakter dalam Konteks Pendidikan Islam: Membangun Generasi Berkarakter Islami. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 13–22.
Iqbal, A. M. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelaja.
Lia Dwi Utami, Nursiah, I. S. (2023). KONSEP USWATUN HASANAH DALAM PENDIDIKAN ISLAM PADA ERA SOCIETY 5.0 PERSPEKTIF AL-QURAN DAN HADIS. Jurnal AL-MURABBI, 8(2).
Mardliyah, W., Sunardi, S., & Agung, L. (2018). Peran Manusia Sebagai Khalifah Allah di Muka Bumi: Perspektif Ekologis dalam Ajaran Islam. Jurnal Penelitian, 12(2), 355–378.
Maryam Ismail. (2021). INTEGRASI KEILMUAN DALAM PANDANGAN ISLAM. Jurnal Imiah Islamic Resource, 18(1).
Muhammad Jukhairin; Saparudin. (2024). Pendidikan Pembelajaran Problem Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1).
Raniadi, D. (2023). Aktualisasi Tujuan Pendidikan Islam Dari Perspektif Imam Al-Ghazali. Nizham : Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 117–129.
Risman, Kadar & Nurhakim, Mohammad & Khozin, Khozin & Saprun, S. (2024). Hakikat guru Pendidikan Agama Islam (Studi pemikiran KH. Ahmad Dahlan dan Ki Hajar Dewantara). Journal of Islamic Education and Innovation, 5(1), 45–56.
Rizki Kurniawan, .dkk. (2023). Pemikiran Ibnu Khaldun Tentang Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat (JURRAFI), 2(1), 65–77.
Shodiq, S. F. (2023). Pemanfaatan E-Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 983–996.
Sitti Trinurmi. (2015). HAKEKAT DAN TUJUAN HIDUP MANUSIA DAN HUBUNGANNYA DENGAN TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM. AL-IRSYAD AL-NAFS: JURNAL BIMBINGAN DAN PENYULUHAN ISLAM, 2(1).
Syadiah, W. S., & Anwar, C. (2022). FORMULASI DAN PENGEMBANGAN MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TENTANG PEMBENTUKAN AKHLAK PESERTA DIDIK PERSPEKIF AL- QUR’AN. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 16(1), 119–135.
Usman., S. muhamad hadi. N. W. M. J. (2021). Tujuan Pendidikan Islam Menurut Al-Ghazali Ditinjau dari Perspektif Hadis. el-Sunnah: Jurnal Kajian Hadis dan Integrasi Ilmu, 1(2), 148–161.
Yusri, N., Ananta, M. A., Handayani, W., & Haura, N. (2023). Peran Penting Pendidikan Agama Islam Membentuk Karakter Pribadi yang Islami dalam. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Ivan Fanani Qomusuddin, Siti Latifah, Sam'un Sam'un, Hasan Basri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.